10.10.2012

Bartender

Hei!
jeg har innsett at det er en ting jeg ikke har nevnt på denne bloggen. Nemlig at jeg har gått EBS sitt bartenderkurs. Dette kan være fordi jeg strøk, men nå som jeg faktisk jobber som bartender innser jeg at jeg kan utrolig mye. Mer enn de aller fleste faktisk. Til tross for at jeg ikke besto.

Dette har også resultert i at jeg har blitt en skikkelig spritsnobb, og er du ikke interessert i å høre om smaks-karakteristisk, flaskedesign, funfacts osv. så lar du meg bli hjemme når du skal handle på polet. Det har også medført at årets ønskeliste har fått en noget alkoholisert tendens.
Malins ønskeliste:
Glenlivet Whiskey
Bols-likører i alle smaker
Olmeca Tequila
Midori Sour likør
Bombay Sapphire Gin
Et badekar med Innis&Gunn
Sambucca
Kaluha
Vodka.

Noen kaller det alkoholiker, jeg skylder på bartender.
Dette medfører også at jeg har blitt en show-off hore. Å ta med basespriter og eksotisk blandevann på fest for å brilliere og bli fullest av alle(for det skal jo kvalitetsikres) har blitt en rutine. Det virker som folk synes det er helt ok, og jeg trives veldig godt med det. Selv om man får gang på gang bevisst for seg selv hvor lite sjarmerende det er med en full bartender.


Det jeg tenkte jeg ville tilføye var hvis noen hadde tenkt å studere på EBS, bare gjør det. Det er faktisk ganske morsomt. Men forbered deg på å ikke ha noe liv de neste fire ukene! Det er knallhard jobbing. Du skal lære 8 nye drikker hver dag, på rams! Samt at du har en teoriprøve hver mandag. Jeg fant ut først nest siste uke av kurset at jeg kunne få låne nøkkelen, møte opp tidlig, og trene på drinkene fysisk. Det hjalp veldig. Så fra kl 2 til kl halv 6(når kruset startet) sto vi med vannfylte spritflakser og drillet drinker. Det er også en free pouringdel, men de aller fleste utesteder i Norge praktiserer med måleglass, samt en flair-del.
Jeg skulle vise frem noen flair-triks sist gang jeg var på Driv, og det endte med at all isen på mystisk vis hadde blitt kastet ut over gulvet, samt noen lime wedger på villspor. Var absolutt gøy da.

Poenget er: EBS er ikke bare drikking, slik som det er fremstilt på tv. Men det er fortsatt veldig gøy. Og selv om jeg møtte opp tidlig og jobbet aktivt for å bestå, var det bare 3 av de 14 jeg gikk kurs med som greide det.


Her er noen få bilder:








backbaren. Den røde teipbiten betyr at det er vann i flaskene.
En av de få fine sommerdagene, pugget jeg drinker og spiste jordbær.



Avslutningsfesten. Margarita på Hilton.
Her tror jeg vi har whiskey smaking. Next var cognac. Fikk smake på en 100år gammel cognac.
Avslutningsfest outfiten min. De skogene ga meg vannblemmer på steder jeg ikke trodde var mulig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Image and video hosting by TinyPic

Følg

Bloggarkiv